Hlavní navigace

Spánek

Spánek je fáze organismu, při které dochází ke změně činnosti mozku doprovázené ztrátou vědomí a podstatně sníženou citlivostí na vnější podněty. Dále mimo jiné dochází k uvolnění svalstva, po většinu doby jeho trvání je snížena tělesná teplota, dýchání se zpomaluje a krevní tlak se snižuje.

Během spánku se střídají dvě fáze:

  • REM: intenzita mozkové činnosti je přibližně na úrovni bdělého stavu. V této fázi dochází k rychlému pohybu očí (pod zavřenými víčky) a živým snům.
  • non-REM: útlum mozkové činnosti, tělesný klid a uvolnění

Zdroj: Wikipedie.cz

Spíte málo? Možná si zkracujete život

O tom, že má spánek dobrý vliv na naše zdraví, není pochyb. Podle čeho poznáte, že máte poruchu spánku a jak spát, aby to pro vás bylo přínosné?

Redakce

16. 12. 2016 0:00

Kořen kozlíku lékařského nevoní, ale v čaji se to ztratí

Kořen je nejléčivější částí kozlíku. Má celkem nepříjemné aroma, které ale v hotovém čaji či kapkách není příliš znát. Kozlík lékařský uklidňuje, působí jako mírné sedativum, pomáhá při nespavosti. A to ještě není všechno.

Simona Procházková

8. 9. 2016 0:00

Nemůžete usnout? 10 tipů pro zdravý spánek

Čaje, kapky, tablety… To vše pomůže s usínáním nebo únavou.

Redakce

7. 9. 2016 0:00

Podceňovaný jód: je v potravinách i tabletách

Lidé často zapomínají na své zdraví a na prvky, které je potřeba udržovat v organismu ve správném množství. Například mnohdy nemají ani nejmenší podezření, že by jejich tělu mohl chybět jód. Kolik je ho třeba a jak ho ideálně doplnit?

Redakce

12. 8. 2016 8:00

Cestujete letadlem směr exotika? Víme, jak zneškodnit jet lag

Chystáte se letět do dalekých exotických končin? Pak se o vás podle všeho může pokusit jet lag neboli pásmová nemoc. Jedná se o syndrom, který se projevuje únavou, ale i přesto nemožností usnout, nevolností, depresí, bolestí hlavy a vyčerpáním.

Lenka Zelnitiusová

8. 6. 2016 0:00

Několik tipů pro kvalitní spánek bez chemie

Spánek je nezbytný v životě každého z nás a svým způsobem také ovlivňuje stav psychické i fyzické schránky. Ve chvíli, kdy spokojeně oddechujete a nabíráte síly, mozek i pod oponou tmy rozhodně nezahálí, a to v závislosti na tom, jakou fází spánku prochází. V NREM čerpáme potřebnou energii, zato v REM spánku mozek zpracovává podněty, které jsme prožili, třídí myšlenky, zážitky, a také právě proto v něm nejčastěji sníme.

Lenka Zelnitiusová

3. 5. 2016 0:00
| 1

Druhy čajů a jejich účinky na zdraví

Bez lahodného šálku čaje si dnes mnozí z nás nedokáží představit svůj ranní nebo večerní rituál. Znáte ale skutečně všechny druhy čaje, které si můžete v pohodlí domova připravit? Vydejte se spolu s námi objevit oblíbené i ne tolik známé druhy čaje, které vašim chuťovým pohárkům zachutnají a tělo i mysl navíc obdaří nespočtem příznivých účinků.

Lenka Zelnitiusová

26. 4. 2016 0:00
| 1

Jarní únava: Cítíte se unavení? Podívejte se, co vás „nakopne“

Jarní únava se každým rokem dostává na titulní stránky časopisů. „Zatočte s ní,“ vyzývají nás ze všech stran. Lze s únavou zatočit jinak, než se prostě pořádně vyspat? Únava může mít nejrůznější příčiny, pokud přetrvává déle, vyhledejte lékaře. Pro začátek zkuste „nakrmit“ tělo hořčíkem. Pomohou i čaje, guarana nebo homeopatie.

Helena Singerová

15. 4. 2016 0:00
| 1

7 tipů proti jarní únavě

Jste poslední dobou malátní, schází vám energie a tím také dobrá nálada? Možná si říkáte, že ji zneškodníte popíjením energy drinku nebo cukrovinkami všeho druhu. Zkuste to jinak, třeba po vzoru přírody a lepších návyků. Přinášíme tipy na osvědčený jarní restart.

Lenka Zelnitiusová

6. 4. 2016 0:00

Přírodní prostředky na spaní: nezpůsobí návyk

Nemůžete usnout a léků na spaní se bojíte kvůli vzniku závislosti? Vyzkoušejte přírodní metody – čaje z bylin nebo doplňky stravy. Jsou bez předpisu a můžete je užívat i dlouhodobě.

Tereza Víchová

12. 1. 2016 0:00