Hlavní navigace

Vitamíny pro děti – oblíbená zimní volba

Tereza Víchová

Nespočet lákavých balení a atraktivních forem podání. „Dětské“ vitamíny dopřáváme potomkům především teď na podzim pro podporu imunity. Z čeho se dá vybírat a kdy to má smysl?

Pestrá letní nabídka ovoce a zeleniny je minulostí a kysané zelí s vysokým obsahem vitamínu C hned tak nějaké malé dítě nepozře. Z tohoto hlediska jsou syntetické vitamíny volbou jistoty, i když pestrou stravu nenahradí.

Galerie: Vitamíny v potravinách

Kdy se zaměřit na vitamíny pro děti

  • V období zvýšené zátěže – nejčastěji v době epidemií respiračních chorob v zimním období a v době výskytu smogu.
  • I předjarní období je vhodné pro takovou podporu dětského organismu.
  • Zátěžovou zkouškou je pro dítě nástup do kolektivu – i tady můžete vsadit na zvýšený příjem vitamínů.
  • Pokud dítě odmítá všechny složky pestré stravy.
  • Vitamíny ale nepodávejte trvale – tělo by pak mohlo po vysazení reagovat, jako když má vitamínů nedostatek.

Dětem jedině dětské

  • Multivitamínové přípravky pro děti jsou obvykle určené pro věk od 1 roku.
  • Při výběru vždy dbejte na to, aby to byly „dětské“ varianty, a v lékárně konzultujte věk dítěte a jeho hmotnost – oboje rozhoduje o doporučené dávce.
  • Potravinové doplňky pro dospělé se liší obsahem i množstvím látek a dávkováním.
  • Pokud dbáte na zdravou výživu obecně, kontrolujte etikety – i přípravky pro děti totiž mohou obsahovat umělá barviva a sladidla.

Formy multivitamínů

  • V lékárnách a drogeriích jsou k dostání sirupy, tablety, pastilky, šumivé nebo žvýkací tablety.
  • Na oblibě stoupá především užívání vitamínů ve formě želatinových bonbonů.
  • Multivitamíny mají rozličné tvary, barvy i příchutě a pro děti jsou atraktivní.
  • Často bývá obsahem balení hračka, samolepky a další dárky.
  • Např. Marťánci, Vibovit, Rakytníček

Co je možné namísto „multi“ variant?

Pestrá strava, pohyb, otužování a dostatek spánku jsou u zdravých dětí dostačující pro jejich zdravý vývoj.

V zimním období chřipek a nachlazení doporučují odborníci přidávat pravidelnou dávku vitamínu C, protože v ovoci a zelenině ho právě není dostatek.

Více: Vitamín C – různé podoby, stejný účinek

100 mg vitamínu C denně můžete poskytnout dětem jako prevenci, v době počátku nemoci je možné dávku zvýšit – vitamín C je rozpustný ve vodě a co tělo nespotřebuje, bez problému vyloučí.

„Déčko“ jen od pediatra

  • Přirozenou cestou získává tělo vitamín D pobytem na denním světle a slunečním svitu.
  • Toho je v zimě nedostatek a opakovaně nemocné děti jsou navíc často zavřené doma.
  • Zkonzultujte proto s pediatrem podávání vitamínu D – kromě často nemocných dětí pomáhá i atopikům.
  • Vitamín D musí být správně dávkovaný odborníkem, vyšší dávky totiž mohou mít nežádoucí účinky například na tvorbu ledvinových kamenů.
  • Přirozeným zdrojem vitamínu D je mléko a mléčné výrobky, mořské ryby nebo rybí olej.

Vitamíny nejen pro imunitu

  • Vitamíny hrají nezastupitelnou roli i v oblasti pozornosti a soustředěnosti dětí.
  • Pro správnou mozkovou činnost jsou nezbytné vitamíny skupiny B – B1 (thiamin), B6 (pyridoxin), B9 (kyselina listová) a B12 (kyanokobalamin).
  • Přírodními zdroji vitamínu B jsou především droždí, ořechy, luštěniny, játra, mléko nebo vejce.
Našli jste v článku chybu?