aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Prevence křečových žil a doplňky stravy na cévní systém

Tereza Víchová

Pocit těžkých nohou, křeče, otoky. Genetická zátěž je pro vznik křečových žil zásadní – co zmůže prevence a jak moc vznik a léčbu varixů ovlivní léky a doplňky stravy?

Preparáty z lékárny jako prevence a pomoc

Volně prodejné přípravky působí podpůrně, užívají se jako doplňková léčba křečových žil.

Pouze s jejich pomocí se nelze definitivně zbavit již vzniklých křečových žil.

Pomáhají ke zmírnění příznaků, omezení šíření varixů nebo při pooperační léčbě.

Kombinují se s mastmi a gely a kompresní léčbou (nošení speciálních punčoch).

I o výběru volně prodejných preparátů se poraďte s lékařem.

Co umí?

  • Perorálně podávané volně prodejné přípravky zvyšují žilní napětí.
  • Zlepšují oběh krve ve vlásečnicích.
  • Působí protizánětlivě a zvyšují tekutost krve.
  • Mají pozitivní vliv na činnost lymfatického systému.
  • Je třeba je užívat delší dobu (několik měsíců) – nikoli však nepřetržitě.
  • U pacientů především snižují pocit těžkých a oteklých nohou.

Co obsahují?

  • Obecně se jedná zejména o preparáty s výtažky z kaštanu.
  • Další účinné látky pro cévní systém pocházejí např. z vinné révy.
  • Častou složkou přípravků je i vitamín C, který přispívá k tvorbě kolagenu pro normální funkci cév – zvyšuje pevnost a pružnost cévní stěny.

Příklady vhodných doplňků stravy v boji proti varixům

Varixinal

  • Obsahuje výtažky z jírovce maďalu (kaštan koňský), který přispívá k normální činnosti cévní soustavy.
  • Další významnou složkou je listnatec bodlinatý a gotu kola ke zmírnění pocitu těžkých nohou a otoků a podpoře žilního oběhu v dolních končetinách.
  • Borůvky jsou známé jako účinné antioxidanty, které pomáhají zachovat pružné žíly a neporušené cévy.
  • Dávka na dva měsíce stojí cca 350 Kč, koupit někdy můžete i výhodné balení s Varixinal gelem navíc za tutéž cenu.

Priessnitz žilní a cévní výživa

  • Obsahuje především látky extrahované z citrusových plodů.
  • Dále extrakt z plodů vinné révy a pivních kvasnic.
  • Udržuje pevnost a pružnost cév a pomáhá zachovat jejich průchodnost.
  • Omezuje vznik otoků a pocit těžkých nohou.
  • Dávka na tři měsíce stojí cca 450 Kč, výhodné balení s mazáním navíc seženete za tutéž cenu.

Mobivenal

  • Obsahuje látky, které napomáhají snižovat pocit těžkých nohou a umožňují dobrou cirkulaci krve v drobných cévách.
  • Je vhodný především pro lidi se sedavým zaměstnáním, při dlouhém stání či chození a cestování.
  • Dávka na dva měsíce stojí asi 200 Kč.

Pohankou ke zdravým žilám

Jako prevenci vzniku křečových žil zařaďte do jídelníčku pohanku.

Je nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který je důležitý pro cévní pružnost.

Rutin může výrazně příznivě ovlivnit i zhoršování stavu křečových žil na nohou.

Bez pohybu to nejde

Pohybová aktivita je nejdůležitějším preventivním opatřením vůbec – podporuje správnou funkci žilního systému.

Ne každá aktivita je ale pro cévní systém vhodná.

Nemusí se jednat o velkou fyzickou námahu nebo cvičení s trenérem – zdravý je pravidelný pohyb v průběhu dne, tedy omezení dlouhého sezení nebo stání.

Vhodná je především chůze, jízda na kole, plavání.

Hýbejte se i v těhotenství (rizikové období pro vznik křečových žil) – gravidjóga, plavání nebo procházky jsou ideální při nerizikovém těhotenství.

Křečové žíly: které sporty nedělat?

  • Špatným typem pohybu si můžete i uškodit, pokud patříte do rizikové skupiny pro vznik žilních onemocnění.
  • Nevhodný sport je především běh – nárazy při běhu dále poškozují žilní systém.
  • Vyhněte se sportům se statickou zátěží – např. vzpírání nebo jízda na koni.
  • Při těchto sportech se v žilách výrazně zvyšuje tlak a je omezena žilní cirkulace.
  • Nevhodné jsou i tenis, squash, házená nebo košíková.

Sedavé zaměstnání a křečové žíly

Při dlouhém sezení podpořte lepší cirkulaci krve v dolních končetinách jejich procvičováním.

Docílíte toho např. prováděním krouživých pohybů chodidly.

Při sezení nedávejte nohu přes nohu.

Denně si během práce udělejte přestávku a na 10–15 minut si dejte nohy na stůl.

Další opatření

Ženy s dědičnou dispozicí by se měly vyvarovat kouření (přečtěte si: Pomůcky, které vám pomohou přestat kouřit) a kombinované hormonální antikoncepci s estrogeny.

Dbejte na správný jídelníček a dostatečný pitný režim.

Sprchujte nohy denně střídavě teplou a studenou vodou.

Noste pohodlnou obuv, s ortopedickou stélkou k podpoře klenby nohy.

Vysoké podpatky a obuv s tvrdou podrážkou vedou často ke zhoršení subjektivních problémů.

Odborná spolupráce:

MUDr. Tomáš Bureš

cévní chirurg

Poliklinika Budějovická (MEDICON a.s.)

www.poliklinika-budejovicka.cz

Našli jste v článku chybu?