Hlavní navigace

Podceňovaný jód: je v potravinách i tabletách

Autor: Isifa.cz
Redakce

Lidé často zapomínají na své zdraví a na prvky, které je potřeba udržovat v organismu ve správném množství. Například mnohdy nemají ani nejmenší podezření, že by jejich tělu mohl chybět jód. Kolik je ho třeba a jak ho ideálně doplnit?

Jód je pro lidský organismus velice důležitým prvkem. O to větší pozornost bychom mu měli věnovat hlavně proto, že se v naší stravě vyskytuje velice nedostatečně.

K čemu potřebujeme jód:

  • k normálnímu energetickému metabolismu
  • k normální činnosti nervové soustavy
  • k udržení normálního stavu pokožky
  • k normální tvorbě hormonů štítné žlázy
  • k normální činnosti štítné žlázy

Správné množství jódu v lidském těle podporuje správné fungování organismu a přispívá například ke správné činnosti štítné žlázy.

Když je jódu nedostatek

Nedostatek jódu ovlivňuje z velké části právě štítnou žlázu, proto je třeba se ho vyvarovat. Zatímco hypofunkce, tedy stav, kdy štítná žláza produkuje příliš málo hormonů, se dlouhodobým a pravidelným dodáváním jódu dá vyléčit, hyperfunkce je obvykle založena dědičně.

Kromě poruchy štítné žlázy se deficit jódu může projevovat následujícími obtížemi:

  • poruchy metabolických procesů
  • arytmie, ateroskleróza
  • poruchy činnosti nervového systému
  • poruchy pohlavních a mléčných žláz
  • slabost a svalové bolesti
  • anémie
  • změna vzhledu a vlastností kůže, vlasů a nehtů
  • poruchy reproduktivní funkce

Jak doplnit jód

Jód lze kromě vhodných doplňků stravy dodávat tělu i prostřednictvím potravin, které jej obsahují. Mezi zdroje jódu patří např. ryby, mořské plody a řasy, sůl, mléko, zelenina a ovoce, minerální vody, čokoláda nebo vejce.

Mezi nejbohatší zdroje jódu se řadí:

  • mořské ryby, plody a řasy
  • mléko a mléčné výrobky
  • sůl obohacená jódem a potraviny s touto solí
  • některé minerální vody (Vincentka, Hanácká kyselka…)
  • kojenecké mléčné výživy
  • česnek, cibule, bazalka, višně, maliny, citron, rybíz a rajčata

Je třeba zdůraznit, že do organismu se jód vstřebává nejlépe právě z rostlinných či živočišných produktů. Naopak zhoršovat příjem tohoto prvku mohou třeba dusitany ve vodě.

Komu hrozí nedostatek jódu?

Vyšší potřebu jódu mají zejména ženy v těhotenství a kojící matky.

Obecně se doporučuje toto dávkování:

  • U dětí do 10 let: 40–120 mikrogramů
  • U dětí nad 10 let a dospělých: cca 150 mikrogramů
  • U těhotných: 200–250 mikrogramů
  • U kojících: maximálně 300 mikrogramů

Právě ženy v reproduktivním věku by si měly obsah jódu v těle velice pečlivě hlídat, protože představují jednu z nejzranitelnějších skupin v případě jeho nedostatku. Deficit jódu ovlivňuje zdraví jejich plodu a může vést dokonce až k neplodnosti.

Doplňky stravy s jódem potřebují nejen těhotné, ale i vegani. Dle studií trpí nedostatkem jódu asi 25 % vegetariánů a až 80 % veganů.

Příjem jódu je třeba hlídat obzvlášť v jarním a zimním období. Následek jeho nedostatku můžete pocítit ve formě snížení práceschopnosti, rychlé únavy či poruch spánku.

Zdroj: Česká asociace pro speciální potraviny

Našli jste v článku chybu?