aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Letíte do teplých krajin? Jak zvládnout let bez nevolností a trombózy

Lenka Zelnitiusová

Čeká vás několikahodinový let a vás už při pomyšlení na něj pobolívá nervozitou žaludek a naskakuje husí kůže: jak přečkáte hodiny ve vzduchu na jedné sedačce? Přicházíme s tahákem, který zklidní pocuchané nervy, žaludek jako na vodě a předejde vzniku trombózy.

Cestování letadlem představuje pro spoustu z nás vysokou zátěž. V neprospěch hraje samozřejmě stres, dlouhé sezení, mírná hypoxie (nedostatek kyslíku) a suchý vzduch na palubě. Stále častěji se také mluví o tzv. syndromu turistické třídy, jež zahrnuje výše uvedené potíže.

Krevní sraženiny? Snižte riziko

  • Dodržujte pitný režim.
  • Před odletem si neváhejte rozpustit šumivou tabletku Aspirinu spolu s vitamínem C, právě tato kombinace zvýší imunitu a představuje prevenci proti vzniku trombu a následného utržení, při kterém dochází k plicní embolii.
  • Zujte obuv, vklouzněte do hřejivých ponožek s volnější gumičkou.
  • Jednou do hodiny se projděte a celkově protáhněte tělo.

Na pozoru by se měli mít obézní lidé, silní kuřáci a také ti, kterým byla indikovaná porucha srážlivosti krve (pokud plánujete let, kontaktujte lékaře) a ženy v pokročilé fázi těhotenství. Velmi účinné jsou také stahující punčochy, právě ty posilují žilní stěny.

Necestujte nachlazení a pozor dejte i na uši

Sužuje vás zánět nosohltanu nebo nepříjemná rýma? Neriskujte. Během letu a v jeho fázích (start a přistání) má vnitřní rovnovážné centrum v uchu plno práce. Bojuje s podtlakem a přetlakem, což zdraví jedinci snášejí vesměs bez problémů.

  • Jakmile začne letadlo klesat, cucejte bonbon nebo žvýkejte žvýkačku.
  • Pokud vám zalehly uši, ucpěte si nos prsty a silněji se nadechněte, zalehnutí povolí a „prasknutí“ uvolní tlak.

S rýmou je to ale horší, ta komplikuje procesy vyrovnávající se s tlakem a nakonec může propuknout až v zánět středního ucha nebo úpornou bolest hlavy či zubů. Musíte-li vycestovat s nachlazením, přibalte si s sebou nosní kapky (velmi účinný je například Nasivin) a několik dní před odletem doplňujte vitamíny.

Galerie: Vitamíny v potravinách

Do vzdálenějších koutů světa (Thajsko, Karibik, Maledivy) nalaďte na odlišné stravovací návyky také střeva podáváním laktobacilů.

Nervozita a strach

Máte obavy nejen z orientace na letišti, ale i z celkového letu? Zkuste se uklidnit, začněte správně dýchat a špatné myšlenky zaplašte vidinou blížící se dovolené.

  • Preventivně si uvařte čaj z meduňky nebo kozlíku lékařského.
  • Někdo také preferuje volně dostupné léky tlumící duševní napětí – Guajacuran.

S novými léky ale neexperimentujte až na palubě, vyzkoušejte je mnohem dříve.

Pokud volně dostupným lékům nevěříte v důsledku silné obavy a mizivého účinku, který pozorujete už několik dní před odletem, navštivte lékaře.

Cestovní nevolnost

K cestování (autem, autobusem i letadlem) také často patří nevolnost. Vliv může mít nejenom stres, ale hlavní příčinou je opět střední ucho, kdy dochází k jeho podráždění.

  • Odložte rozečtenou knihu (ta může všechno zhoršit), zavřete oči a vsaďte na volně dostupné léky.
  • Oblíbené jsou žvýkací tablety Travel Gum (žvýkání vyrovnává tlak v uších), homeopatika Cocculine nebo známý Kinedryl.

4 tipy pro bezproblémový let

  • Udělejte si plán, jak využijete čas, který máte. Film, kniha, poslech hudby, spánek nebo povídání se spolucestujícím.
  • Preferujte teplé a pohodlné oblečení. Přijde vhod deka, maska na spaní a mnohdy i špunty do uší.
  • Volte raději sedadla v zadní části letadla. Když sedíte směrem do uličky, můžete se nerušeně procházet.
  • Před cestou si zakažte alkohol a tučné, hůře stravitelné pokrmy.
Našli jste v článku chybu?