Hlavní navigace

Lékárny a online lékárny: Hledali jsme výhody u lídrů trhu

Tereza Víchová

Více než 2800 lékáren čítá podle údajů Státního ústavu pro kontrolu léčiv hustá síť po celé České republice. Obraty navyšují i e-shopy, kde nakupujeme zejména potravinové doplňky, ev. léky bez předpisu. Srovnali jsme pro vás hlavní výhody i nevýhody obou variant.

Největší řetězce lékáren

  • prvenství drží lékárny Dr. Max s 343 pobočkami
  • následují lékárny Benu s počtem 98
  • ostatní sdružení s výrazně nižšími počty lékáren – např. Pilulka, Devětsil, Lékárníci 95, IPC atd.

Internetové lékárny

  • tradicí na trhu a největší je Lékárna.cz
  • další z tohoto segmentu jsou např. Drmax.cz, Pilulka.cz, Gigalekarna.cz, Samoleceni.cz atd.

Výhody kamenných lékáren

  • Jsou jediným místem, kde může pacient vyzvednout jakýkoliv lék na předpis, přes internetové lékárny to není možné.
  • Splňují často žádaný osobní kontakt a osobní poradenství farmaceutů – obvykle je totiž nabídka volně prodejných léčiv velmi široká a laik se těžko orientuje.
  • Klienti potřebují většinu léků na náhle vzniklé zdravotní potíže okamžitě, lékárna v místě bydliště požadavek splní.
  • V rámci věrnostních programů nabízejí různé možnosti čerpání výhod – přednášky, speciální slevy pro konkrétního zákazníka atd.

Nevýhody

  • Časté delší čekací doby a fronty.
  • Nutnost rozhodnout se na místě např. pro nějaký potravinový doplněk.
  • Zboží si zákazník musí sám odnést – což např. v případě velkých krabic s potřebami pro inkontinentní atd. může být problematické.
 

Výhody internetových lékáren

  • Zákazník může v klidu nastudovat podrobné informace o lécích i konkurenční nabídky, recenze ostatních uživatelů.
  • Internetové lékárny nabízejí obvykle nižší ceny.
  • Výhodou je široká nabídka včetně méně obvyklých přípravků (homeopatie, veterinární přípravky, kosmetika, drogerie atd.), na které v kamenných prodejnách není dostatek prostoru.
  • E-shop využíváme v situacích určitého studu (přípravky na sexuální potíže atd.).
  • Věrnostní programy jsou obvykle jednoduché – zisk bodů či kreditů a následné slevy na další nákupy.

Nevýhody

  • Odpadá osobní kontakt a porada s odborníkem na místě (možná bývá elektronická komunikace).
  • Zboží nemůžeme vidět a vyzkoušet (zdravotní obuv, vzorečky kosmetiky, výběr náplasti pro děti s motivem atd.).
  • Minimálně 24 hodin čekání na objednávku – nepraktické v případě akutních potíží.

Bonusy lékáren

Pilulka.cz – Bonus klub

  • získávání kreditů za nákupy – produkty jsou různě ohodnocené, každý kredit znamená 1 Kč
  • kredity je možné získávat i za napsané komentáře, hodnocení či doporučení nákupu někomu dalšímu
  • pro stálé zákazníky s většími objednávkami funguje VIP klub s dalšími výhodami (doprava zdarma atd.)
  • propojení online věrnostního programu a fyzické karty pro nákup v lékárnách Pilulka

Dr. Max – Karta výhod

  • až 50% slevy na léky s doplatkem pro seniory nad 60 let, děti do 15 let a zdravotně postižené
  • speciálně zvýhodněné ceny – na výrobky pod značkou lékárny
  • individuální slevové kupony – několikrát ročně vždy na léky a přípravky, které zákazník přímo užívá
  • možnost vrácení nebo výměny přípravků do 7 dnů – vztahuje se na některé výrobky
  • pozvánky na semináře a přednášky k tématice zdraví, díky kterým se zákazníci mohou lépe orientovat v různých oblastech

Benu – Léková karta

  • výhodnější ceny na vybrané produkty a za nákupy body, které zákazník uplatní ve slevách a speciálních kuponech „na míru“
  • hlídání interakcí různých léků s doplňky stravy – užitečné informace, které se pacient nemůže dozvědět od lékaře, který nezná např. doplňky stravy, které užívá
  • rodinný účet – lékárník hlídá lékové interakce všech členů rodiny
  • poradenská linka – fungující 7 dní v týdnu – může ušetřit cestu k lékaři

Lekarna.cz – Věrnostní program

  • za každých 200 Kč nákupu získává zákazník 1 Kč zpět, k tomu další bonusy za určitou výši nákupu nebo přihlášení na stránky v určitých intervalech
  • při dosažení částky 50 Kč na věrnostním účtu informace e-mailem a možnost vyčerpat ji v příštím nákupu
Našli jste v článku chybu?