aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Jarní očista: v dubnu posilujeme játra

Michaela Michalcová

Duben je měsíc, ve kterém jsou nejvíce zatěžována játra. Takže pokud jste ještě nezačali s očistou organismu, je nejvyšší čas! Drsná detoxikační kůra bez předchozí přípravy ale není to nejlepší, co pro sebe můžete udělat, naopak. Postupujte raději jemně a vydržte třeba po celý měsíc. Játra vám poděkují. Zkuste třeba ostropestřec mariánský – nejznámější bylinu pro regeneraci jater.

Játra jsou centrálním orgánem látkové výměny, stojí za metabolismem, tvorbou žluči i některých hormonů. Zodpovědnost za veškerý „detox“ v těle nesou právě játra. Začneme-li tedy s očistou organismu najednou, toxiny je doslova zaplaví a oslabí jejich běžné fungování.

TIP serveru Vitalia.cz: 5 metod půstu a detoxikace

Jak poznáme, že jsou játra oslabená

„Játra nemají nervy, takže nebolí,“ říká výživová poradkyně Zuzana Komůrková. Oslabení jater se hlásí mnoha jinými příznaky.

„Člověk je unavený, bolí ho hlava, může mít poruchy trávení, cítit nevolnost, pálení žáhy. Také se mohou objevit poruchy hybnosti velkých kloubů, bolesti ve stehnech, potíže s vaječníky nebo prsy, může docházet k poruchám vidění,“ uvádí Zuzana Komůrková. Výjimkou není ani nespavost.

Oslabená játra se – stejně jako žlučník – hlásí zežloutnutím očního bělma. Na jejich chronické onemocnění někdy ukazuje i bolest čelistí.

Co játrům prospívá

Je nezbytné odlehčit jídelníček. „V dubnu více než jindy si dovolím říci – omezte živočišnou stravu, alespoň na jeden až dva týdny. Vyzkoušejte a uvidíte, jak se budete cítit. Také je vhodné omezit bílý cukr, bílou pšeničnou mouku, polotovary a hlavně alkohol,“ radí Zuzana Komůrková.

Játra odlehčí i pravidelné vynechání pevné stravy na jeden den v týdnu. V tyto dny je vhodné pít čistou vodu, bylinkové čaje a čerstvé zeleninové šťávy. Játrům obzvláště prospívá šťáva z červené řepy.

TIP serveru Vitalia.cz: Červená řepa – recepty pro zdraví

Top potraviny pro regeneraci jater

  • Ostropestřec mariánský – nejznámější bylina pro regeneraci jater (na snímku). Díky účinné látce silymarinu pomáhá mimo jiné neutralizovat toxiny z nevhodné stravy a zlepšuje odtok žluči. Ostropestřec můžeme užívat ve formě čaje, tablet, tinktury nebo oleje, zde naleznete přehled vhodných produktů s ostropestřcem.
  • Kurkuma – silný antioxidant, chrání játra před poškozením. Více v článku Nejzdravější koření? Kurkuma.
  • Česnek – obsažené sloučeniny síry aktivují jaterní enzymy.
  • Listová zelenina – špenát, rukola, pampeliška nebo čekanka pomáhají neutralizovat těžké kovy.
  • Vlašské ořechy – napomáhají okysličování krve a odbourávají amoniak

Pomoc z lékárny

  • Ostropestřec tablety – cena se liší podle výrobce a množství tablet, např. MedPharma – 185 Kč / 67 tablet
  • Ostropestřecový olej 100% – např. ELITPHITO – 136 Kč / 200 ml
  • Ostropestřec čaj – 35 Kč / 20 sáčků (Herbex)

Co játrům škodí

Játra nejvíce pracují v noci mezi jednou a třetí hodinou. V tuto dobu bychom je vůbec neměli zatěžovat těžkým jídlem, alkoholem ani nikotinem. Velkou zátěž pro játra představují i léky a „chemie“ v potravinách.

Z potravin pak nejhůře snášejí tučná, smažená a přesolená jídla, uzeniny, kynuté pšeničné pečivo a sladkosti.

Podle tradiční čínské medicíny souvisejí játra s hněvem. „Pokud se zlobíme, vztekáme a neustále si stěžujeme na nespravedlnost života, naše játra trpí. Když se řekne cirhóza jater, většina lidí si ji spojí s alkoholem a drogami. Trvalá nespokojenost s životem a deprese řešená alkoholem v ni opravdu může vyústit,“ varuje Zuzana Komůrková.

Dubnové tipy pro zdravá játra

  • Odlehčete jídelníček.
  • Zkuste jednodenní půst.
  • Omezte „chemii“ – v potravinách i lécích, je-li to možné.
  • Vyzkoušejte jógu a dechová cvičení.
  • Radujte se z maličkostí a zbytečně se nehněvejte.

Odborná spolupráce:

Zuzana Komůrková

www.vyzivoukezmene.cz

Zaměřuje se na výživové poradenství pro vegetariány a vegany, vytváří i recepty bez použití lepku nebo laktózy. „Velice ráda vařím, peču kváskový chléb a jím… občas i nezdravě. Vyvažuji to cvičením jógy, prací na zahrádce a společností lidí, které mám ráda,“ říká o sobě.

Našli jste v článku chybu?