aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Dopřejte si po tréninku regeneraci

Helena Singerová

Po kratším i delším běhu, potažmo po závodě, si tělo zaslouží regeneraci. Kdy je vhodné tělo protáhnout, jaké je doporučené kompenzační cvičení a čím namazat zmožené nohy?

Protažení je grunt 

Po každém tréninku je potřeba zařadit strečink. Záleží na druhu a intenzitě pohybové aktivity.

Po aktivitě lehčí intenzity je strečink vhodný ihned po jejím ukončení.

Po tréninku s vysokou intenzitou (např. delším nebo rychlém běhu) je po ukončení této aktivity vhodné tělo uklidnit lehkou aerobní činností. Například volným výklusem a až následně svaly protáhnout.

Kompenzační trénink

Regeneraci může pomoci jiný, kompenzační trénink. „Měli bychom buď zvolit nízkou intenzitu dané pohybové činnosti, případně je vhodné nahradit jednu fázi běžeckého tréninku plaveckým tréninkem. V bazénu dochází při plavání k rozvoji vytrvalostních schopností podobně jako při běhu. Velmi vhodnou kompenzací, a vůbec prevencí různých zranění, jsou pro běžce obecně posilovací a protahovací cvičení, která mají komplexní charakter např. jóga, powerjóga,“ doporučuje běžecký trenér Jan Pernica.

Kompenzační cvičení vhodná pro běžce

  • kratší běh, nebo výklus
  • plavání: dochází k rozvoji vytrvalostních schopností podobně jako při běhu
  • posilování
  • jóga

Velký přehled: Druhy jógy od A do V

V rámci regeneračních procedur je vhodné střídání teplé a studené vody. Mezi atlety je oblíbená regenerace bezprostředně po tréninku v ledové lázni nebo následně v kryokomoře.

Co pořídit v lékárně

„Dynamika na trhu s těmito preparáty je velká a orientovat se v jednotlivých výrobcích není tak jednoduché. Neupínal bych se zákonitě k těm nejdražším. Rád volím jednosložkové preparáty. Například z jalovce, kaštanu, kostivalu apod.,“ doporučuje běžecký trenér.

Jalovec obecný

  • Aktivuje lymfatický systém, čímž napomáhá odstraňovat ze svalů toxické látky. Působí proti křečím ve svalech a urychluje jejich regeneraci.
  • Např. TOPVET, cena od 80 korun.

Plod a květ kaštanu koňského

  • Výrobky s chladivým efektem působí jako účinný prostředek pro úlevu a osvěžení namoženého svalstva a pocitu „těžkých“ nohou.
  • Např. Koňská mast Forte chladivá, cena od 140 korun.

Kostival

  • Mimo jiné působí blahodárně na namožené svaly a klouby.
  • Např. Aromatica, cena od 70 korun.

Minerály

Odborná spolupráce

Jan Pernica

Trenér běhů na VSC MŠMT (Vysokoškolské sportovní centrum).

Většina jeho svěřenců závodí za oddíly USK Praha a Slavia Praha. Jde částečně o reprezentanty ČR a SR. Dále je trenérem hobby běžců pod www.beh-trenink.cz.

Současně působí jako doktorand na FTVS UK, obor kinantropologie a jeho specializací je trénink ve vyšší nadmořské výšce. 

Našli jste v článku chybu?