aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

7 tipů proti jarní únavě

Lenka Zelnitiusová

Jste poslední dobou malátní, schází vám energie a tím také dobrá nálada? Možná si říkáte, že ji zneškodníte popíjením energy drinku nebo cukrovinkami všeho druhu. Zkuste to jinak, třeba po vzoru přírody a lepších návyků. Přinášíme tipy na osvědčený jarní restart.

1. Spěte alespoň 7 hodin a neponocujte

Pokud se cítíte bez energie a vyždímaní jako citron, zalehněte do postele tak, aby vás od zadrnčení budíku dělilo sedm až osm hodin spánku. Nevysedávejte před televizí, nepracujte v posteli ani před usnutím neřešte nic, co by vás mohlo jakkoli rozladit.

Máte-li se spánkem potíže, vyzkoušejte přírodní prostředky na spaní: nezpůsobí návyk.

2. Zdravý a lehký jídelníček

Polévky, ve kterých stojí vařečka, smetanové a hutné omáčky, smažená a tučná jídla jsou sice tím, co nám pokryje energetický příjem, ale ve výsledku spíš nabereme na váze, než abychom se cítili vitálně. Dopřávejte si zeleninu, ovoce, kysané mléčné produkty, ryby a bílé maso, kuskus, bulgur, quinou, rostlinná mléka (rýžové, mandlové, ovesné), smoothie (špenát, okurka, jahoda, chia semínka), naklíčené potraviny (vojtěška, řeřicha, hrách, cizrna, fazole mungo, čočka).

Vyzkoušejte si přípravu pokrmů na páře a oproti smažení preferujte gril. Bílé pečivo vyměňte za žitné a kupované pomazánky na bázi majonézy za ty z tvarohu. Tučná kolečka vysočiny nahraďte kvalitní krůtí nebo kuřecí šunkou a posypte nasekanou pažitkou.

Tip: Na buničinu neváhejte zasadit řeřichu, je elixírem zdraví, budete ji mít hned po ruce a je skoro zadarmo.

V době, kdy se potýkáte s jarní únavou, se nedoporučuje tělo navíc vyčerpávat drastickými dietami a hladověním. S hubnutím mohou pomoci speciální procedury pro hubnutí břicha i hýždí nebo přípravky na hubnutí: spálí tuky, zrychlí metabolismus.

Alkohol, káva a černý čaj odvodňují organismus, proto jejich konzumaci omezte. Popíjejte čistou neslazenou vodou bez bublinek, spařte mladé kopřivy, zalijte horkou vodou směs pampelišek, listů břízy nebo ostropestřce mariánského. Účinné jsou také ajurvédské čaje.

3. Pobyt na čerstvém vzduchu

Naplánujte si po zápřahu v práci pravidelnou procházku, projížďku na bruslích, na kole nebo běh. Vaše mysl si uleví, hormony štěstí se vyplaví a mírná zátěž vyzmizíkuje starosti, které nás vyčerpávají mnohdy více, než si dokážeme sami připustit. Navíc s přibývajícími slunečními paprsky se navyšuje také vitamín D, který minimalizuje deprese, prospívá srdci a také zlepšuje náladu. „Déčko“ lze také doplnit pomocí vitamínů v tabletě, jejich přehled najdete v databázi – Vitamín D.

4. Třemi písmenky k duševní i fyzické kondici: sex

Považujeme ho za samozřejmost a přitom zapomínáme, jakou moc na naše tělo i mysl skutečně má. Pravidelný sex násobí imunitu, prokrvuje tělo, představuje prevenci před kardiovaskulárními potížemi a také se řada odborníků shoduje na tom, že lepší lék na jarní únavu bychom hledali jen stěží.

Mohlo by se hodit: 10 nejprodávanějších „pomocníků při sexu“ 

5. Relaxujte

Umět vypnout bychom si měli v dnešní uspěchané době dávat za povinnost. Po chladné zimě se doporučuje prohřát kosti ve vířivce, sauně, prostřednictvím hřejivého zábalu nebo masáže. Ženám pomáhá také návštěva kosmetického salonu.

5 druhů sauny: Finská klasika i sauna s nízkou teplotou 

6. Efektivní a 100% přírodní vzpruha

Pokud se vám klíží víčka a nemůžete si dovolit odpočinout, protože právě vysedáváte v kanceláři, zalijte vodou sypaný zelený čaj a dochuťte lžičkou medu. A proč právě zelený? Podporuje látkovou výměnu, prospívá zubní sklovině, působí proti volným radikálům a udržuje krevní tlak v normálních hodnotách.

Zásobárnou energie jsou také oříšky. Kešu, mandle, lískáče, pistácie i arašídy, a to v nesolené variantě a bez kakaové či jiné cukrářské polevy.

Pomáhá také hroznový cukr, který je navíc obohacen o vitamín C, bonbony s čistým obsahem guarany, chia semínka, kořen ženšen nebo si na jazyku nechejte rozpustit čtvereček 70–90% hořké čokolády.

7. Únava, co nemá konce, může signalizovat problém

Poznávacím znamením dlouhodobého vyčerpání může být také řada vážných onemocnění, které je potřeba vyloučit. Podobnými příznaky se často charakterizuje anémie, cukrovka, hormonální onemocnění, astma, srdeční choroby, deprese a v neposledním případě bohužel i rakovina.

Přečtěte si: Přírodní antidepresiva: třezalka a magnolie

Pozor také na to, ať si běžnou jarní únavu nesplete s chronickým únavovým syndromem. Ten navíc doprovází příznaky podobné chřipce a charakterizují ho potíže se spánkem, zvýšená tělesná teplota, bolest svalů, kloubů, zhoršení koncentrace, závratě, duševní nepohoda a citlivé až bolestivé mízní uzliny. Z jakého důvodu však propuká, se přesně neví, na vině může být nalomená imunita, stres i dědičné indispozice.

Pokud se tedy vaše únava nelepší ani přes přijatá opatření, může se jednat o vážnější problém a je vhodné vyhledat lékaře.

Našli jste v článku chybu?