aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Spánek

Spánek je fáze organismu, při které dochází ke změně činnosti mozku doprovázené ztrátou vědomí a podstatně sníženou citlivostí na vnější podněty. Dále mimo jiné dochází k uvolnění svalstva, po většinu doby jeho trvání je snížena tělesná teplota, dýchání se zpomaluje a krevní tlak se snižuje.

Během spánku se střídají dvě fáze:

  • REM: intenzita mozkové činnosti je přibližně na úrovni bdělého stavu. V této fázi dochází k rychlému pohybu očí (pod zavřenými víčky) a živým snům.
  • non-REM: útlum mozkové činnosti, tělesný klid a uvolnění

Zdroj: Wikipedie.cz

Spíte málo? Možná si zkracujete život

O tom, že má spánek dobrý vliv na naše zdraví, není pochyb. Podle čeho poznáte, že máte poruchu spánku a jak spát, aby to pro vás bylo přínosné?

Redakce

16. 12. 2016 0:00

Kořen kozlíku lékařského nevoní, ale v čaji se to ztratí

Kořen je nejléčivější částí kozlíku. Má celkem nepříjemné aroma, které ale v hotovém čaji či kapkách není příliš znát. Kozlík lékařský uklidňuje, působí jako mírné sedativum, pomáhá při nespavosti. A to ještě není všechno.

Simona Procházková

8. 9. 2016 0:00

Nemůžete usnout? 10 tipů pro zdravý spánek

Čaje, kapky, tablety… To vše pomůže s usínáním nebo únavou.

Redakce

7. 9. 2016 0:00

Podceňovaný jód: je v potravinách i tabletách

Lidé často zapomínají na své zdraví a na prvky, které je potřeba udržovat v organismu ve správném množství. Například mnohdy nemají ani nejmenší podezření, že by jejich tělu mohl chybět jód. Kolik je ho třeba a jak ho ideálně doplnit?

Redakce

12. 8. 2016 8:00

Cestujete letadlem směr exotika? Víme, jak zneškodnit jet lag

Chystáte se letět do dalekých exotických končin? Pak se o vás podle všeho může pokusit jet lag neboli pásmová nemoc. Jedná se o syndrom, který se projevuje únavou, ale i přesto nemožností usnout, nevolností, depresí, bolestí hlavy a vyčerpáním.

Lenka Zelnitiusová

8. 6. 2016 0:00

Několik tipů pro kvalitní spánek bez chemie

Spánek je nezbytný v životě každého z nás a svým způsobem také ovlivňuje stav psychické i fyzické schránky. Ve chvíli, kdy spokojeně oddechujete a nabíráte síly, mozek i pod oponou tmy rozhodně nezahálí, a to v závislosti na tom, jakou fází spánku prochází. V NREM čerpáme potřebnou energii, zato v REM spánku mozek zpracovává podněty, které jsme prožili, třídí myšlenky, zážitky, a také právě proto v něm nejčastěji sníme.

Lenka Zelnitiusová

3. 5. 2016 0:00
| 1

Druhy čajů a jejich účinky na zdraví

Bez lahodného šálku čaje si dnes mnozí z nás nedokáží představit svůj ranní nebo večerní rituál. Znáte ale skutečně všechny druhy čaje, které si můžete v pohodlí domova připravit? Vydejte se spolu s námi objevit oblíbené i ne tolik známé druhy čaje, které vašim chuťovým pohárkům zachutnají a tělo i mysl navíc obdaří nespočtem příznivých účinků.

Lenka Zelnitiusová

26. 4. 2016 0:00
| 1

Jarní únava: Cítíte se unavení? Podívejte se, co vás „nakopne“

Jarní únava se každým rokem dostává na titulní stránky časopisů. „Zatočte s ní,“ vyzývají nás ze všech stran. Lze s únavou zatočit jinak, než se prostě pořádně vyspat? Únava může mít nejrůznější příčiny, pokud přetrvává déle, vyhledejte lékaře. Pro začátek zkuste „nakrmit“ tělo hořčíkem. Pomohou i čaje, guarana nebo homeopatie.

Helena Singerová

15. 4. 2016 0:00
| 1

7 tipů proti jarní únavě

Jste poslední dobou malátní, schází vám energie a tím také dobrá nálada? Možná si říkáte, že ji zneškodníte popíjením energy drinku nebo cukrovinkami všeho druhu. Zkuste to jinak, třeba po vzoru přírody a lepších návyků. Přinášíme tipy na osvědčený jarní restart.

Lenka Zelnitiusová

6. 4. 2016 0:00

Přírodní prostředky na spaní: nezpůsobí návyk

Nemůžete usnout a léků na spaní se bojíte kvůli vzniku závislosti? Vyzkoušejte přírodní metody – čaje z bylin nebo doplňky stravy. Jsou bez předpisu a můžete je užívat i dlouhodobě.

Tereza Víchová

12. 1. 2016 0:00