aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Udělejte si čas na nemoc a uzdravení

Helena Singerová

Nemoc je signál, že máme zpomalit. Lépe zastavit. Dopřejte nemoci čas a organismu uzdravení. Vyplatí se to. Jak vypadá ideální rekonvalescence? Pomůže například úprava jídelníčku, aromaterapie nebo homeopatie.

Pro rekonvalescenci je důležité:

  • Snížení obvyklého tempa.
  • Důraz by se měl klást na zdravou stravu plnou čerstvého ovoce, zeleniny a lehkého jídla (tedy netučného).
  • Dodržování pitného režimu.
  • Procházky venku střídané s odpočinkem.
  • Neřešit úkoly náročné na přemýšlení.
  • Nedívat se na horory a další filmy plné násilí (nejlépe ani na zprávy).
  • Sportovní aktivity dávkovat postupně.

Není uspěchaná doba, uspěchaní jsme my. Jakmile začneme být nemocní, požádáme lékaře nebo lékárníka o rychlou pomoc. Lék, který zabere co nejdřív, abychom nemuseli být vyřazeni z provozu. Běžným virózám dopřáváme den, někdy ani to ne.

Užíváme léky proto, abychom mohli pracovat a to stále na plný výkon. Nemoc odbýváme a o rekonvalescenci není ani řeč. „Přitom zapomínáme, že i stres snižuje imunitu a to až 18×,“ varuje lékařka Věra Budková.

Nedoléčení nemoci a nedostatečná rekonvalescence nás nejen vystavuje riziku dalšího onemocnění, ale současně nám bere energii. „Nemůžeme se pak divit, že jsme zejména na jaře bledí a velmi vyčerpaní,“ doplňuje lékařka. 

Jak dlouhá by měla být ideální rekonvalescence? 

Pochopitelně záleží na typu prodělané nemoci a na průběhu onemocnění. Po odeznění příznaků nemoci byste měli být v klidovém režimu ještě alespoň deset dní nebo dva týdny.

„Rekonvalescence je doba potřebná na úplné zotavení od vymizení hlavních příznaků. Je závislá na vyvolavateli nemoci a individuální reakci nemocného. Po viróze, která byla doprovázena horečkou a/nebo celkovou slabostí, by měl pacient snížit své obvyklé tempo a zhruba dva týdny více odpočívat, respektive až do doby, kdy se bude opět cítit fit,“ doporučuje alergoložka a klinická imunoložka Eva Kettmannová.

Dva týdny jsou ideálním časem pro rekonvalescenci po vyčerpávající nemoci i v případě dětí. „Bylo by ideální, kdyby nemusely bezprostředně po nemoci zpátky do kolektivu. Samozřejmě vím, že je to nereálné pro pracující rodiče, proto doporučuji aspoň vynechat sportovní kroužky a náročnější aktivity,“ říká lékařka a dodává: „Pokud dítě užívá homeopatika, doba rekonvalescence se výrazně zkrátí. To stejné platí samozřejmě i pro dospělé.“

Jaká homeopatie je vhodná po nemoci?

  • SULFUR IODATUM 9 CH nebo 15 CH (2× denně 5 granulí)  
  • OSCILLOCOCCINUM: 1× týdně

Odborná spolupráce:

MUDr. Eva Kettmannová

Alergologie a klinická imunologie

Členka rady Homeopatické lékařské asociace a odborný garant Světa homeopatie.

Pomůže také:

  • Aromaterapie na dezinfekci ovzduší (např. Energy Spiron spray nebo Eucasol) 
  • Rakytníkový nebo trnkový sirup od Weledy

Jídelníček po nemoci

Kromě přiměřeně dávkované fyzické aktivity pomůžete organismu vyrovnat se s nemocí i správně volenými potravinami. „V období po nemoci je vhodné odepřít si těžká mastná jídla a jíst vícekrát denně menší porce,“ říká Eva Kettmannová. Převažovat by měla zelenina a ovoce.

„Na podzim a v zimě začněte den teplou kaší (např. ovesnou, jáhlovou, pohankovou apod.). Dále si denně dopřejte zeleninové polévky a nefalšovaný vývar. Během respiračních infektů, a dokud přetrvává zahlenění, vynechejte mléčné produkty a sladkosti,“ uzavírá lékařka.

Našli jste v článku chybu?