aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Tipy pro odvodnění organismu

Helena Singerová

Tělo dospělého člověka je více než z poloviny tvořené vodou. Někdy jí je trochu víc, člověk si pak připadá odule a víc se potí. Co způsobuje zavodnění a jak se mu bránit?

Pokud je člověk zdravý, může být zavodněný jen lehce. Například vlivem hormonální antikoncepce.

V případě, že je zavodněný víc, nebo má například nateklé nohy, může být příčina vážnější. Zavodnění tak může být důsledkem nějakého závažnějšího onemocnění. V těchto případech rozhodně neváhejte a vyhledejte lékaře. 

Odborná spolupráce:

Věra Burešová

výživová poradkyně NATURHOUSE

www.naturhouse-cz.cz

Nejčastější příčiny zavodnění

Hormonální antikoncepce:Kombinovaná hormonální antikoncepce může způsobit mírné zadržování tělesné vody. Příčina je dost komplikovaná, mohou za to ženské pohlavní hormony estrogeny, které zvyšují produkci hormonu nadledvin aldosteronu – ten odpovídá za regulaci vodního metabolismu.

Léky: Na zavodnění organismu může mít vliv dlouhodobější užívání některých léků. Proto případně konzultujte s lékařem, zda by vám doporučil jiné.

Další možné příčiny lehkého zavodnění:

  • Nedostatečný pitný režim
  • Přemíra soli ve stravě (např. slané sýry, uzeniny, olivy a podobně). Při přípravě jídla sůl částečně nahraďte bylinkami, třeba česnekem
  • Přemíra škrobu ve stravě
  • Přemíra cukru ve stravě
  • Časté pití kofeinových nápojů
  • Časté pití alkoholu

Jaké potraviny dokážou odvodnit?

Pokud se cítíte zavodněni, v první řadě omezte možnou příčinu, tedy potraviny, které zavodňují, a snažte se dodržovat pitný režim. To znamená okolo dvou litrů denně s ohledem na aktuální počasí a pohybové aktivity.

  • Meloun, okurka, kořenová zelenina (zejména celer, petržel a pastinák)
  • Borůvky, jablka
  • Některé byliny: nezapomeňte na to, že některé byliny nelze užívat dlouhodobě a je lepší užívat směsi. Čistící a močopudné čaje užívejte spíš nalačno. Jde např. o libeček lékařský, řebříček obecný, čaj z listů černého rybízu, brusinek nebo maliníku, pampeliškový čaj a další. Dále je močopudný černý bez, kopřivy, přeslička, zlatobýl, bříza a mnohé další. 
  • Odvodnit dále pomáhá draslík. Najdete ho například v celozrnné rýži, meruňkách, nebo jej obsahuje bodlák benedikt.

Podpořte lymfu

S odvodňováním vám pomohou lymfatické masáže. Aby byly účinky dostatečné a trvalejší, měla by kúra obsahovat zhruba deset masáží. Zpočátku opakovat několikrát (dvakrát až třikrát týdně).

Recept na odvodňovací polévku

„Jako skoro každá žena i já někdy trpím nadměrným zadržováním vody. Z vlastní zkušenosti mohu však vřele doporučit svižnější chůzi i jógu. Díky tomu si dokážu pročistit hlavu, získat nadhled i se zklidnit a načerpat novou energii. Z potravin pak na mě přímo zázračně působí chřest a řapíkatý celer,“ říká Věra Burešová, výživová poradkyně NATURHOUSE.

Chřestová polévka s řapíkatým celerem a hráškem

Ingredience na čtyři porce:

  • 500 g chřestu
  • 150 g hrášku
  • 100 g řapíkatého celeru
  • 125 g Lučiny
  • lžíce másla
  • sůl a pepř
  • dle chuti nastrouhaný sýr s 20 % tuku

Postup:

Chřest a celer nasekejte, osolte a opepřete, přidejte hrášek a nechte vařit cca 10 minut. Poté rozmixujte a přepasírujte. Přidejte na zjemnění kousek másla a Lučinu. Na talířku posypte strouhaným sýrem dle chuti.

Výživové hodnoty na jednu porci:

  • 185 kcal
  • Bílkoviny: 34 %
  • Sacharidy: 33 %
  • Tuky: 33 %
Našli jste v článku chybu?