aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum profile facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning
Hlavní navigace

Jak se pozná autista?

Redakce

Vrozená porucha některých mozkových funkcí děsí nejednoho rodiče a možná i vy jste si položili otázku: „Není moje dítě autista?“ Co by vás mělo varovat?

Autistické dítě hůř navozuje kontakt s dalšími lidmi a často se chová trochu jinak. Mívá záchvaty vzteku, je spíš negativistické a nesoustředěné. Dokonce si i jinak hraje. Raději samo a často se zabývá jednou věcí stále dokola – například otevírá a zavírá krabičku, řadí věci za sebou a podobně.

Co však rodiče nejvíc znervózňuje, bývá „opožděný vývoj“. Nepoužívá slova, nezamává nebo jej nebaví dětské hry typu „paci-paci“ nebo „ták je veliký“.

Přestože přesnou diagnózu lze stanovit až okolo třetího čtvrtého věku dítěte, některých příznaků si můžete všimnout ještě v kojeneckém věku.

Autista se chová „jinak“ a rodiče často nevědí, jak na chování svého dítěte reagovat. Nevědí, jak s ním pracovat. Nerozumí nemoci.

Do českého jazyka se překládá multimediální výukový manuál, který vznikl na vědeckých podkladech. Jak rodičům pomůže?

Chování

  • Propadá častým záchvatům vzteku.
  • Je hyperaktivní a negativistické.
  • Dítě je nesoustředěné a u ničeho nevydrží.
  • Nehraje si správně s hračkami a zabývá se určitými věcmi stále dokolečka (řadí, točí, hází, otvírá-zavírá apod.).
  • Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět).
  • Chodí po špičkách, točí se dokola a jeho pohyby jsou zvláštní.
  • Některé pohyby jsou velmi zvláštní, například výrazně třepe rukama při radosti.
  • Raději si hraje o samotě, neprojevuje radost při společné činnosti, nerozvíjí společnou hru. Málo se zajímá o ostatní děti.
  • Upřednostňuje sebeobsluhu, případně používá ruku druhé osoby.
  • Nespolupracuje při společných aktivitách, například je obtížné s ním sdílet pozornost (společné prohlížení obrázků, společná hra), netouží se předvést.

Komunikace:

  • Dítě nereaguje nebo málo reaguje na své jméno. Stejně tak i na nejrůznější pokyny.
  • Častý je opožděný vývoj řeči, vyjadřuje se hlavně křikem. Některá slova začalo říkat a později přestalo.
  • Je ve vnitřním světě, často působí dojmem, že neslyší.
  • Neukazuje ukazováčkem na zajímavé předměty (dítě by mělo začít ukazovat na věci, které ho zajímají, okolo 9. měsíce).
  • Nemává na rozloučenou, což odpovídá věku okolo jedno roku.    
  • Nenapodobuje aktivně, často a s radostí. Dětské hry typu „paci-paci“ nebo „ták veliký“ jej nezajímají.
  • Dítě špatně nebo vůbec nenavozuje oční kontakt (krátkodobý oční kontakt dokáže dítě navázat již okolo 2. měsíce).                      
  • Málo používá nebo chybí úplně sociální úsměv.
Našli jste v článku chybu?