aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum dummy facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning

Čím podpořit laktaci aneb kojení bez problémů

Rodím, tak i kojím. Někdy to ale tak jednoduché není. Zvlášť když je mléka málo. Nebo skoro vůbec žádné. Čím podpořit laktaci, kromě správné techniky a častého přikládání miminka k prsu?

Podle laktačních poradkyň může kojit téměř každá žena. Nejdůležitější je psychická pohoda, odpočinek, dostatek tekutin a vyvážená strava.

Co ovlivní kojení

  • Psychická pohoda: Může pomoci hluboké dýchání, relaxační hudba a naprosté soukromí.
  • Stres: Čerstvé maminky by se neměly stresovat tím, že je mléka málo nebo není žádné.
  • Odpočinek: Šestinedělka by měla hodně odpočívat.
  • Jídlo a pití: Žena by měla přijímat o třetinu více vyvážených potravin, než by potřebovala jen pro sebe, a dbát na dostatečný pitný režim (alespoň dva až tři litry tekutin denně).
Přečtěte si: Nejčastější mýty o kojení

Bylinky a další vhodné potraviny

Laktaci lze podpořit některými bylinkami. Můžete je přidávat do jídla nebo si z nich vařit čaj:

  • Benedikt lékařský: také v tabletách (Hemann Benedikt Lékařský; od 260 korun), případně nať v čaji
  • Pískavice (řecké seno): semínka (např. Sonnentor) lze přidávat do jogurtu nebo do polévek. Případně mleté do různých pokrmů (k bramborám, zelenině apod). Např. Grešík.
  • Jestřabina: nať do čaje

Do jídla nebo do čajů je dále vhodné přidávat fenykl, kmín, případně anýz, heřmánek, dobromysl, meduňku nebo drmek obecný.

Do jídelníčku je vhodné zařadit různá semínka, jako třeba sezamové semínko nebo vlašské ořechy. O potravinách s vysokým a vyváženým obsahem živin se dočtete v článku Superpotraviny nejen na hubnutí.

Kojící ženy by si měly dát pozor na mátu (rovněž produkty s peprmintem) i jasmín.

Voda a bílá káva

Základem je dodržování pitného režimu. Kromě zvýšeného množství čisté vody, případně neslazených ovocných šťáv, jezte hodně polévek.

Čerstvá maminka by si měla dát pozor na odvodňování kávou, černým čajem a bylinkami. Rovněž odvodňuje některá zelenina. Například okurky, petržel a pažitka.

Laktaci můžete podpořit pitím zejména teplých nápojů:

  • Bílá káva: melta nebo Caro (cena od 70 korun)
  • Čaje pro kojící matky: je vhodné čaje kombinovat, protože každý výrobce nabízí trochu jiné složení. Zpočátku lze pít i častěji než 3× denně.
  • Gravimilk: mléčný nápoj v prášku obohacený o vitaminy a minerální látky. Vyvinutý speciálně pro těhotné a kojící ženy. Ceny od 150 korun.

Tobolky na podporu laktace

Strava kojící ženy by měla být vyvážená. Pokud si chce být čerstvá maminka jistá, že se jí dostává všech potřebných vitaminů a minerálů, může do jídelníčku zařadit potravinové doplňky určené kojícím ženám.

Kombinace bylinných výtažků příznivě podporuje tvorbu mateřského mléka během kojení. Najdete ji i v některých potravinových doplňcích ve formě kapslí.

  • Například More Milk Plus: balení 120 kapslí v ceně od 1000 korun by mělo vydržet na jeden měsíc.

Homeopatika

  • Ricinus communis 5 CH: první den 5 granulí v rytmu kojení (tedy zhruba každé 3 hodiny), druhý den 5× denně a postupně dávky snižovat. Pozor, 30 CH je naopak doporučováno na zmírnění laktace. Podávání homeopatických přípravků doporučujeme konzultovat s odborníkem. Informace jsou pouze orientační.
  • Agnus castus 5 CH: první den 5 granulí v rytmu kojení (tedy zhruba každé 3 hodiny), druhý den 5× denně a postupně dávky snižovat.

V obou případech 20 minut před a 20 minut po rozpuštění v ústech nic nejíst a nepít, kromě vody.

Laktaci dále podpoříte:  

  • správnou polohou u kojení
  • kojením podle potřeb miminka, a ne podle času
  • kojením v noci
  • případně po kojení odsáváním
  • nabízením obou prsou
  • teplým obkladem, případně teplou sprchou
  • masáží dvorců pro uvolnění vývodů mlékovodů
  • když nepodáte zbytečně brzy umělé mléko
  • když nepochybujete

Odborná spolupráce:

Ivana Fischerová

laktační poradkyně

Přečtěte si velký rozhovor na serveru Vitalia.cz: Neumíme správně kojit. Na internetu je milion špatných rad
Vitalia.cz: Domácí tygří mast má sílu, která uvolní nos

Domácí tygří mast má sílu, která uvolní nos

Lupa.cz: Měl premiér proč stahovat svůj podpis?

Měl premiér proč stahovat svůj podpis?

Měšec.cz: Daň z nemovitých věcí 2017: jak na to?

Daň z nemovitých věcí 2017: jak na to?

DigiZone.cz: Přechodová síť Žižkov a Cukrák v březnu

Přechodová síť Žižkov a Cukrák v březnu

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Měšec.cz: Dar kartou lze vymáhat zpět

Dar kartou lze vymáhat zpět

Vitalia.cz: Lékaře nezajímalo, že rodím

Lékaře nezajímalo, že rodím

Měšec.cz: Na návštěvě v ČSOB

Na návštěvě v ČSOB

DigiZone.cz: Skylink: konec Hustler HD i Barrandov Muzika

Skylink: konec Hustler HD i Barrandov Muzika

Podnikatel.cz: Nezapomeňte změnit číslo účtu pro pojistné

Nezapomeňte změnit číslo účtu pro pojistné

Lupa.cz: Chytrá Praha? Jen se má utratit rychle hodně peněz

Chytrá Praha? Jen se má utratit rychle hodně peněz

DigiZone.cz: Veletrh CES 2017 ukázal i Samsung QLED

Veletrh CES 2017 ukázal i Samsung QLED

Podnikatel.cz: Výjimky z #EET? Holt dávají smysl!

Výjimky z #EET? Holt dávají smysl!

DigiZone.cz: ČT uvede další řadu portrétů GEN

ČT uvede další řadu portrétů GEN

Podnikatel.cz: Máme komplexní daňový kalendář 2017

Máme komplexní daňový kalendář 2017

Vitalia.cz: V Česku je ptačí chřipka. Je třeba se bát?

V Česku je ptačí chřipka. Je třeba se bát?

Vitalia.cz: Kvůli EET skončí mnohé stánkové prodeje potravin

Kvůli EET skončí mnohé stánkové prodeje potravin

Měšec.cz: Změny roku 2017 v kostce

Změny roku 2017 v kostce

Vitalia.cz: Nastal čas pro změnu pojišťovny

Nastal čas pro změnu pojišťovny

Vitalia.cz: Doporučení lékařů při mrazech

Doporučení lékařů při mrazech