aktualita arrow bulb calendar comment comment_forum dummy facebook galerie hamburger lock more plus pricetag rss search sidebartoggle time gplus rozhovor test twitter linkedin video warning

Čím potlačit chuť na sladké?

Při redukci hmotnosti má každý jiné limity. Někdo se nemůže donutit k pohybu, jiného přepadají nezvladatelné chutě na sladké. Zvlášť večer. Jak se jim ubránit a čím nahradit sladkou „tečku“ po jídle?

Chutím na sladké je lepší předcházet

„Chutě na sladké způsobuje především nevyrovnaná, nepravidelná a nekvalitní strava. Rovněž také snaha vynechat sacharidy třeba ve formě příloh, které jsou energetickým palivem. Proto je tolik důležité stravovat se pestře, pravidelně, konzumovat ke svačinám sezonní ovoce, jako přílohy k hlavním jídlům volit bulgur, kuskus, celozrnné těstoviny nebo rýži basmati,“ vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně z NATURHOUSE.

Dodržujte následující pravidla:

  • Jezte pravidelně.
  • Volte kvalitní potraviny. K přílohám jezte například bulgur, kuskus, celozrnné těstoviny nebo rýži baseti.
  • Nezapomínejte na snídaně.
  • Dopřejte si mezi hlavními jídly svačinu, ideálně sezonní ovoce.
  • Důležitý je dobrý spánek: unavený organismus víc touží po energii.
  • A v neposlední řadě psychická pohoda: nezajídejte sladkým stres a smutek. 

Odborná spolupráce:

Věra Burešová

Hlavní výživová poradkyně Naturhouse pro Českou republiku a Slovensko

www.naturhouse-cz

Zkuste tělo obelstít

Tělo cukry potřebuje. To je fakt. Pokud chcete zhubnout, musíte mu je dodávat opatrně, vybírejte tedy ty „lepší“, a když už po sladkosti sáhnete, užijte si ji.

„Přírodní sladidla jsou skvělou alternativou k bílému cukru, často zejména díky jejich nízkému glykemickému indexu,“ doporučuje Věra Burešová.

Například nízkokalorická rostlina stévie je dokonce sladší než cukr. „Tato tropická rostlina je téměř nekalorická, má nulový glykemický index, chuťově je podobná cukru a má minerální látky a vitaminy. Ale i přírodní alternativy volte opatrně. Přírodní sladidla jsou stále jednoduché cukry, které byste měli konzumovat s mírou. Dobré je naučit se pít nápoje bez jakéhokoli přidaného sladidla. Když si do vody přidáte několik plátků citronu nebo několik lístečků máty, uděláte pro sebe to nejlepší,“ dodává výživová poradkyně. 

  • Tip: 13 možností, jak nahradit cukr
  • Při přípravě moučníků lze cukr nahradit například namočenými a rozmixovanými datlemi, javorovým sirupem nebo kvalitním nepasterizovaným medem.
  • Vyhněte se limonádám. Obyčejná voda s plátkem citronu nebo několika lístečky máty osvěží a nijak tělo nezatíží.
  • Pokud si nedokážete představit pít neslazenou kávu, cukr nahraďte stévií.

Chuť na sladké potlačuje chrom

V regálech lékáren narazíte například na přípravky s chromem, které slibují pokles chuti na sladké a vyrovnávání krevního cukru.

Tyto přípravky jsou k dostání nejčastěji ve formě tablet a obsahují buď čistý chrom, nebo kombinaci dalších vitaminů a minerálů.

Když nás honí mlsná…

Pokud vás přece jen přepadne nezvladatelná chuť na sladké, dopřejte si sezonní ovoce, oříšky (samozřejmě nesolené), jogurt, dietní zákusky. Nebo třeba sladší zeleninu (například mrkev, kedlubna nebo rajče). Nepomohlo to? Po kostičce poctivé hořké čokolády jistě neztloustnete. Když už po ní sáhnete, vychutnejte si ji.  

Sladkou tečku po jídle můžete nahradit netučným bílým jogurtem s přidáním vlákniny. Lněná vláknina (cena od 400 Kč/250 g) nebo Prebiotická vláknina Valosun (cena 200 Kč/250 g). Skvěle poslouží jogurt s lněným nebo chia semínkem. Případně s pokrájenými křížalami.

Pokud užíváte vlákninu, dejte si pozor na zácpu. Je třeba pořádně ji zapít. 

Sladký tip na závěr: Ovocný nápoj

Do sklenice s vodou přidejte nakrájené ovoce a několik snítek bylinek (například máty). „Po několika dnech si na přeslazenou chuť limonády ani nevzpomenete a po několika týdnech vám přestane naprosto chutnat,“ uzavírá Věra Burešová. Které bylinky provoní a ochutí vodu? Čerstvá máta, meduňka, šalvěj i další. Vyzkoušejte 10 receptů na osvěžující bylinkové vody.

Měšec.cz: Daň z nemovitých věcí 2017: jak na to?

Daň z nemovitých věcí 2017: jak na to?

Podnikatel.cz: 2. vlna EET. Vyzvedněte si autentizační údaje

2. vlna EET. Vyzvedněte si autentizační údaje

Lupa.cz: Chaos a průšvihy: státní IT podnik NAKIT

Chaos a průšvihy: státní IT podnik NAKIT

Vitalia.cz: Domácí tygří mast má sílu, která uvolní nos

Domácí tygří mast má sílu, která uvolní nos

Vitalia.cz: Nejhorší potraviny roku 2016

Nejhorší potraviny roku 2016

Podnikatel.cz: Babiš se chlubí: EET má nový rekord

Babiš se chlubí: EET má nový rekord

Podnikatel.cz: Rohlik.cz nabízí nově hotovky. Podívejte se

Rohlik.cz nabízí nově hotovky. Podívejte se

Vitalia.cz: Takhle se „uklízí “ v restauracích

Takhle se „uklízí “ v restauracích

Podnikatel.cz: EET měla už více než 10krát výpadek

EET měla už více než 10krát výpadek

Měšec.cz: Změny roku 2017 v kostce

Změny roku 2017 v kostce

Podnikatel.cz: Velký rozcestník změn v roce 2017

Velký rozcestník změn v roce 2017

Měšec.cz: Pracovali byste zadarmo? Pohled finančního poradce

Pracovali byste zadarmo? Pohled finančního poradce

Podnikatel.cz: Rozhodnuto, EET se dotkne i online plateb

Rozhodnuto, EET se dotkne i online plateb

Podnikatel.cz: OSVČ s paušály vrátí zvýhodnění na dítě

OSVČ s paušály vrátí zvýhodnění na dítě

Vitalia.cz: V Česku je ptačí chřipka. Je třeba se bát?

V Česku je ptačí chřipka. Je třeba se bát?

Podnikatel.cz: Nezapomeňte změnit číslo účtu pro pojistné

Nezapomeňte změnit číslo účtu pro pojistné

Lupa.cz: Chytrá Praha? Jen se má utratit rychle hodně peněz

Chytrá Praha? Jen se má utratit rychle hodně peněz

Lupa.cz: Přichází rozvědka. Stát chce v ČR sledovat internet

Přichází rozvědka. Stát chce v ČR sledovat internet

Vitalia.cz: Nenápadné příznaky parodontitidy

Nenápadné příznaky parodontitidy

Vitalia.cz: Horké nealko mojito a další nápoje na zahřátí

Horké nealko mojito a další nápoje na zahřátí